sterretjes

Goede voornemens voor 2019

Het is vandaag oudjaarsdag. Een dag waarop ik altijd terugblik op het afgelopen jaar en goeie voornemens maak en een intentie neerzet voor het nieuwe jaar. Het afgelopen jaar was zwaar en turbulent, 2019 wordt hopelijk gebalanceerd en lekker rustig.

Mijn goeie voornemens

Mijn goede voornemens voor 2019 zijn dat ik echt actief aan de slag wil met mijn herstel. 15 december was ik op de landelijke dag van de vereniging plusminus, voor manisch depressieven en betrokken. Daar vertelde auteur Fleur van der Bij haar ‘recept’ voor omgaan met haar bipolariteit: medicatie, meditatie en transpiratie.

Sinds ze iedere dag medicatie neemt, mediteert en transpireert door zo’n drie kwartier te sporten kan ze veel beter met haar bipolaire stoornis dealen. Ik vond haar verhaal inspirerend. Ik voegde er zelf nog eentje aan het rijtje toe die voor mij belangrijk is: inspiratie. Dat geeft me zin aan en in het leven en helpt me in donkere tijden.

Dus mijn focus voor 2019 wordt: medicatie, meditatie, transpiratie én inspiratie.

Medicatie met lithium

Ik gebruik nu nog olanzapine, maar start in het nieuwe jaar met lithium. Ik hoop echt dat dat me gaat helpen om mijn balans beter te bewaren. Lange tijd heb ik het zonder medicatie geprobeerd, maar het was niet meer vol te houden dus vandaar mijn beslissing om medicatie te gaan gebruiken.

Meditatie met yoga

Ik doe al bijna dagelijks yoga: bewegend mediteren. Gewoon lekker thuis. Ik schreef er al eerder een blog over. Ik ben helemaal fan van de ‘at home yoga practices’ van Yoga With Adriene. Soms sla ik nog wel eens een dagje over, maar ik wil vanaf het nieuwe jaar echt dagelijks yoga doen. Al is het maar 5 minuten.

Ik trap het nieuwe jaar af met de nieuwste ’30 day of yoga journey’ van Adriene, genaamd Dedicate. Meer info vind je hier.

Transpiratie met HIIT

Ik ga om de dag een HIIT doen (afkorting van High Intensity Interval Training). HIIT is een energieke workout met een intervalkarakter. Je beweegt intensief gedurende een korte periode en wisselt dat af met pauzes voor momenten van actief herstel of rust. Door de combinatie van high intensity & kracht ga je vet verbranden en maak je spieren aan. Kortom een snelle manier om fitter, sterker en slanker te worden. Bij deze populaire workout gebruik je je eigen lichaamsgewicht, zodat je geen ingewikkelde fitnessapparaten meer nodig hebt. Ideaal!

Ik ga de HIIT work out gewoon lekker thuis doen (net als mijn yoga lessen), via YouTube. Ik start op 1 januari met deze HIIT training. Zodra ik die helemaal vol kan houden en toe ben aan meer uitdaging start ik met deze work out enzovoort. Nou, hier ben ik wel een jaartje zoet mee denk ik. 😀

De andere dagen van de week doe ik een andere work out. Deze work out heb ik al vaker gedaan en vind ik echt leuk, dankzij de grappige trainer. Bovendien voel ik echt alle spieren in mijn lijf werken met deze work out. Dat geeft een goed gevoel. Ook goed tegen de kerstkwab die ik ontwikkeld heb tijdens de kerstdagen. 😀

Inspiratie met aandacht voor schrijven, voeding en minimaliseren

Last but not least: inspiratie! Bezig zijn met wat me inspireert. Zoals schrijven en het schrijven op deze blog. Lekker van me afschrijven is iets waar ik blij en rustig van word.

Verder wil ik bezig gaan met mijn voedingspatroon. Ik wil vaker veganistisch gaan eten, ik wil mijn suiker inname gaan beperken en gezonder gaan eten. Ik ben echt een suiker verslaafde… En mijn allergrootste guilty pleasure: Tony Chocolonely karamel zeezout. Mmmmm! Maar ik heb het idee dat ik van suiker wiebeliger word. Dus minder suiker en gezonder gaan eten. Dan raak ik hopelijk ook mijn kerstkwab kwijt.

Ik ben door de kerstdagen 3 kilo aangekomen. Of zou het door de olanzapine komen? Nou ja, ik ga gezonder eten en fanatiek sporten dus dan krijg ik het er hopelijk wel weer af.

Minimalisme

Iets waar ik echt blij van rustig van word, is minimaliseren. Wat is minimalisme? Joshua Becker zegt in zijn boek ‘Meer door minder’:
“Minimalisme is dat belangrijk maken wat voor ons écht belangrijk is en alles verwijderen wat daar niet bij helpt.”

Precies dat geeft mij een rustig, overzichtelijk en veilig gevoel. In januari doe ik daarom mee met de Minsgame. Op 1 januari doe je 1 ding je huis uit. 2 januari 2 dingen. Op 3 januari 3 dingen. Enzovoort. Op 31 januari heb je dan in totaal 496 dingen uit je huis verwijderd die je niet/ nooit gebruikt, die niet belangrijk of niet nuttig voor je zijn.  Hier vind een blog van mij over minimaliseren.

Wat zijn jouw goede voornemens?

Best een hele lijst met dingen die ik ga/ wil doen, maar ik ga ervoor, want ik heb er zin in!

Doe jij aan goede voornemens? Zo ja, wat zijn ze? Zo nee, waarom niet? Ik vind het altijd leuk om ermee bezig te zijn. Ik zal je op de hoogte houden van wat “medicatie, meditatie, transpiratie en inspiratie” voor me doen. Voor het nieuwe jaar wens ik je alles wat mooi en goed is! Happy new year!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *