Het Hashimoto Protocol

Ik werd door iemand in een Hashimoto Facebook groep gewezen op Het Hashimoto Protocol van Izabella Wentz. Ze schreef een lijfstijl plan voor mensen met Hashimoto/ een auto immuun ziekte. Ik word nog steeds echt gek van de paniek en de paniekaanvallen en die depressie blijft ook maar hangen, dus ik heb het boek besteld.

Weer iets nieuws proberen

Hoewel ik al naar een ademtherapeut ga om met mijn adem mezelf rustig(er) te ademen, merk ik dat het niet genoeg is. De gesprekken bij de GGZ zijn fijn en nuttig, maar al die oude “zooi” opruimen gaat een hele tijd duren. En iemand wees me hierop en dit protocol binnen twee weken al grote veranderingen teweeg kan brengen. Graag!

Hashimoto is een auto immuun ziekte, maar er zijn steeds meer onderzoeken die aantonen dat een bipolaire stoornis óók een auto immuun ziekte is. Bovendien werd ik erop gewezen dat angst, paniekaanvallen en depressies ook vanuit Hashimoto kunnen ontstaan. Ik heb ook allerlei fysieke klachten die daarbij passen.

Leefstijl drastisch aanpassen

Ik leef al best gezond, maar dit protocol is speciaal gericht op auto immuun ziektes (in dit geval Hashimoto). In dit dieet worden bepaalde gezonde dingen geschrapt, die voor Hashimoto mensen níet gezond zijn. Ook wordt er gekeken naar slaap, stress, trauma’s enzovoort. Het is een diepgaand protocol.

Ik ben pas net begonnen met lezen in Het Hashimoto Protocol, van Izabella Wentz. Heel erg interessant! Het uitvinden van mijn persoonlijk Hashimoto leefstijlplan duurt in totaal drie maanden, waarin je bepaalde voeding wel of juist niet eet. Bovendien neem je in iedere fase bijbehorende supplementen.

De 3 fases van het Hashimoto Protocol

Er zijn drie fases. In alle fases moet je natuurlijk gezond en troepvrij eten. De 1e fase duurt 2 weken en zuivert de lever. Daarin eet je geen gluten, zuivel, suiker en soja en neem je bijbehorende supplementen. De 2e duurt 4 weken en herstelt de bijnieren. In die fase eet je ook geen (pseudo)granen meer. De laatste 6 weken lijkt me het lastigste. Die herstelt de (lekke) darmen. Daarin eet je ook geen noten, pitten, zaden, ei, peulvruchten en nachtschades (zoals tomaat en paprika). En oh ja. Geen alcohol en cafeïne natuurlijk gedurende de fases. Maar dat neem ik al zelden. Dat scheelt weer, haha!

Ik ga het proberen, want zo gaat het niet meer. 10 augustus 2020 begin ik! Wish me luck.

Root Cause Rebel

Izabella zegt dat je binnen twee weken al verschil kunt merken. Ik denk dat dit een goeie combinatie is met ademen en de GGZ. Ik ga ervoor! Ik word een Root Cause Rebel, zoals zij haar lezers noemt. Ik hou je op de hoogte via mijn blogs. Want wie weet is dit auto immuun dieet wel voor meer mensen met een bipolaire stoornis geschikt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *